SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

GfK: rośnie rynek AGD

Na świecie rośnie sprzedaż sprzętu małego i dużego AGD - wynika z najnowszego raportu firmy GfK.

Duże AGD: wzrosty napędzają rynki wschodzące

W pierwszym półroczu br. globalny rynek dużego AGD zanotował wzrost o 3,5 proc. Według prognoz GfK całkowita sprzedaż na rynku w ciągu roku wyniesie 178 mld euro (+2,2 proc. rdr., przy założeniu stałego kursu euro) - wynika z badań GfK.

W ubiegłym roku wzrost sprzedaży dużego AGD w skali globalnej wyniósł 2,6 proc., w roku bieżącym – 2,2 proc. W pierwszej połowie roku tendencję wzrostową można było zaobserwować w Rosji (wzrost o 11 proc.), krajach Ameryki Łacińskiej (o 9 proc.) oraz krajach Azji i Pacyfiku, które odpowiadały za 66 proc. całkowitego wzrostu.

Koniunkturę napędza rynek chiński i wietnamski (21 proc.), gdzie sprzedaż lodówek i zmywarek nieustannie rośnie, wspierana przez wzrost gospodarczy i niską inflację. Po dziesięciu latach wzrostu, na rynku niemieckim trwa obecnie spowolnienie, jednak wciąż pozostaje on trzecim największym rynkiem dużego AGD na świecie.

Główne czynniki kształtujące wzrost na rynku dużego AGD to urządzenia wielofunkcyjne, łączność, sprzedaż internetowa i wysoka dynamika sprzedaży na rynkach wschodzących

- W segmencie dużego AGD wydajność jest najważniejszym czynnikiem oddziałującym na wszystkie duże rynki. Przekłada się to na wzrost pojemności zmywarek i piekarników oraz wymiarów lodówek. Dla przykładu, segment pralek o pojemności 9 kg wsadu lub wyższej wzrósł o 15 proc. i po raz pierwszy w historii stał się większy od wszystkich pozostałych segmentów - mówi Artur Noga-Bogomilski, analityk GfK w zakresie rynku dużego AGD

Duże AGD: Innowacje napędzają rynek premium

Z uwagi na wzrost zamożności, coraz więcej konsumentów może pozwolić sobie na zakup produktów premium, wyposażonych w najnowsze innowacje. Przykładem są płyty grzewcze ze zintegrowanymi wyciągami, których średnia cena sprzedaży przekracza 2500 euro i które przyczyniły się do gwałtownego wzrostu sprzedaży, przekraczającego 50 proc. w pierwszej połowie 2018 roku.

W Niemczech segment płyt grzewczych ze zintegrowanymi wyciągami wzrósł o kolejne 36 proc. w pierwszej połowie roku i odpowiada już za 1/4 całkowitych obrotów kategorii. Funkcje, które wpływają na wzrost wartości urządzenia są także czynniki temperatury w płytach grzewczych, wielodrzwiowe lodówki i funkcje suszenia w zmywarkach.

Sprzedaż w segmencie premium, czyli urządzeń z ceną przekraczającą 800 euro, wzrosła o 11 proc. Obecnie niemal 20 proc. środków wydawanych jest w tej klasie cenowej.

Łączność i sprzedaż internetowa: konsumenci z regionu Azji i Pacyfiku na czele

W krajach Azji i Pacyfiku, w szczególności w Chinach, cyfryzacja jest priorytetem, co przekłada się na aktywność konsumentów. W pierwszej połowie 2018 roku niemal połowę wszystkich urządzeń typu smart na świecie sprzedano w Chinach, a wskaźnik wzrostu utrzymuje się na poziomie około 30 proc.

W omawianej grupie krajów, w urządzenia typu smart inwestuje się 23 proc. przychodów, w Europie Zachodniej i Wschodniej jedynie 10 proc. Chiny stanowią również impuls dla handlu online. Osiągając w ubiegłym roku wzrost na poziomie 29 proc., internetowa sprzedaż detaliczna odpowiada aktualnie za 37 proc. całkowitej wartości rynku chińskiego.

Małe AGD: wzrosty napędza poszukiwanie wygody przez klientów

W okresie od stycznia do czerwca 2018 roku globalny rynek małego AGD (z wyłączeniem Ameryki Północnej) wzrósł o 7 proc. i osiągnął wartość 21,8 mld euro (przy założeniu stałego kursu euro). Według prognoz GfK wzrost sprzedaży w całym roku 2018 wyniesie 8-9 proc.

Na rynku małego AGD za ponad 40 proc. wzrostu w skali globalnej odpowiada segment bezprzewodowych odkurzaczy pionowych. W porównaniu z pierwszą połową roku 2017, przychody w tym segmencie wzrosły o 51 proc.

Wzrost kategorii był największy w regionie Azji i Pacyfiku, gdzie sprzedaż wzrosła w pierwszej połowie 2018 roku do poziomu 9,5 mld euro, czyli o 13 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. W krajach Azji za wzrost odpowiadają przede wszystkim bezprzewodowe odkurzacze pionowe (wzrost o 56 proc.), roboty odkurzające (o 32 proc.) i blendery (25 proc.).

Wygoda jest coraz istotniejsza dla wyników małego AGD na całym świecie. W obszarze czyszczenia podłóg, triumfy nadal święciły bezprzewodowe odkurzacze pionowe. Znaczący wzrost sprzedaży z ostatnich lat został przekroczony i wolumen sprzedaży wynosi obecnie ponad 1,8 mld EUR (+51 proc.).

Sprzedaż robotów sprzątających wzrosła o 28 proc., podobnie jak nowych urządzeń wpisujących się w trend convenience, np. odkurzaczy do czyszczenia na sucho i na mokro (17 proc.). Najważniejsze rynki dla nowego typu odkurzaczy to Niemcy (12,5 mln euro), Francja (4,4 mln euro) i Wielka Brytania (3,7 mln euro). Mniejsze rynki europejskie wykazują równie wysoką dynamikę sprzedaży.

Konsumencie otwierają się na sprzęt prozdrowotny

Dążenie do zdrowia fizycznego to trend, o którym świadczy m.in. wysokie zainteresowanie opaskami i aplikacjami typu fitness tracker. Wśród sprzętów kuchennych, rośnie popyt na blendery do owoców i warzyw. Ta kategoria jest w szczególności napędzana przez rynki krajów Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Łacińskiej. W analizowanym okresie wzrosła o 12 proc., osiągając całkowite przychody w wysokości 1 mld euro.

Z uwagi na niebezpieczny poziom zanieczyszczenia powietrza w niektórych największych metropoliach świata, a także rosnącą świadomość alergii, konsumenci starają się dbać o jakość powietrza, którym oddychają. W efekcie wzrost przychodów ze sprzedaży urządzeń oczyszczających powietrze wyniósł w zeszłym roku 8 proc., w istotny sposób wpływając na rynek małego AGD. Ponad połowa przychodów rynku urządzeń oczyszczania powietrza pochodzi z regionu Azji i Pacyfiku, w szczególności z Chin.

Dynamiczne wzrosty na rynku urządzeń connected

W segmencie małego AGD coraz większe znaczenie ma łączność. Udział rynkowy urządzeń typu connected wzrósł w pierwszej połowie roku 2018 w ujęciu wartościowym o 75 proc., do 1,2 mld euro. Na wynik sprzedaży wpłynęły głównie roboty sprzątające, które odnotowały trzycyfrowy wzrost oraz oczyszczacze powietrza typu smart, których sprzedano 50 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Przy takim tempie wzrostu, udział w rynku robotów sprzątających typu smart jest wyższy niż pozostałych urządzeń (60 proc. wobec 40 proc.).


Analizy powstały w oparciu o dane pochodzące z prowadzonego przez GfK badania panelowego sklepów detalicznych. Instytut GfK regularnie gromadzi dane w 80 krajach na całym świecie na temat sprzedaży sprzętu i urządzeń powszechnego użytku. W Polsce próbę stanowi około 6500 sklepów różnej wielkości, usytuowanych w całym kraju, zarówno tradycyjnych jak i internetowych, specjalizujących się w różnych branżach (AGD, RTV, IT, optyce, książkach, motoryzacji i innych) a także hipermarkety i hipermarkety budowlane. Na podstawie raportowanych danych, instytut GfK opracowuje analizy strukturalne – zagregowane dla całych kanałów dystrybucji i rynków.

Dołącz do dyskusji: GfK: rośnie rynek AGD

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl