Abarth 500

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii

Abarth 500samochód osobowy typu hot hatch klasy aut najmniejszych produkowany przez włoską markę Abarth od 2008 roku. Od 2023 roku produkowana jest druga generacja modelu.

Pierwsza generacja[edytuj | edytuj kod]

Abarth 500 I
Abarth 595
Abarth 695
Ilustracja
Abarth 500 I przed liftingiem
Producent

Abarth

Zaprezentowany

Geneva Motor Show 2008

Okres produkcji

2008 − 2023

Miejsce produkcji

Polska Tychy

Następca

Abarth 500 II

Dane techniczne
Segment

A

Typy nadwozia

3-drzwiowy hatchback
2-drzwiowy kabriolet

Silniki

1.4 R4 Turbo 180 KM

Skrzynia biegów

5-biegowa manualna

Napęd

przedni

Długość

3657 mm

Szerokość

1627 mm

Wysokość

1488 mm

Rozstaw osi

2300 mm

Masa własna

1110 kg

Zbiornik paliwa

35 l

Bagażnik

185 / 625

Dane dodatkowe
Pokrewne

Fiat 500
Ford Ka
Fiat Panda

Abarth 500 I - tył
Abarth 595C I po liftingu
Abarth 595C I - tył po liftingu

Abarth 500 został nieoficjalnie zaprezentowany w lutym 2008 roku. Oficjalnie samochód zaprezentowano w marcu podczas salonu samochodowego Geneva Motor Show. Pojazd pełni rolę sportowej odmiany Fiata 500.

Samochód występuje w wersji hatchback i cabrio. Wersja hatchback w podstawowej wersji jest dostępna z silnikiem 1.4 T-Jet o mocy 135 KM, a cabrio z także silnikiem 1.4 T-Jet, ale o mocy o 5 KM większej. Obie wersje nadwoziowe rozpędzają się do prędkości 205 km/h.

W 2015 roku samochód przeszedł face lifting, po którym zmieniono nazwę na Abarth 595. Zmodernizowano pas przedni, w tym wprowadzono nowy, większy wlot powietrza. Przeprojektowano także zderzak przedni z silniej zaakcentowanym dyfuzorem. Wewnątrz poprawiono materiały wykończeniowe, przemodelowano m.in.: kierownicę i zegary. Wszystkie wersje pojazdu, są od face liftingu wyposażone standardowo w system UconnectTM z dotykowym wyświetlaczem o przekątnej 5 cali. Na liście opcji znajdziemy jego ulepszoną wersję z 7-calowym ekranem HD i cyfrowym radiem DAB. Zmodernizowano także gamę silnikową.[1]

W 2020 roku z okazji świętowania przez markę swojego 70-lecia, producent zorganizował akcję „Wycieczka po Europie w 1949 godzin”. Zgodnie z pierwotnymi założeniami, pod koniec lutego Abarth 695 70° Anniversario wyruszył z Holandii w liczącą 3700 km trasę, odwiedzając po drodze Belgię, Niemcy, Szwajcarię, Włochy, Francję, Hiszpanię oraz Portugalię. Na mecie w Lizbonie miał pojawić się po 81 dniach, czyli w połowie kwietnia. Jednak z powodu trwającej wówczas pandemii koronawirusa samochód jedynie zdążył dojechać do Niemiec, gdzie skierowany był na przymusowy postój. Po zniesieniu obostrzeń samochód wrócił do Turynu. 6 lipca z niezmienioną trasą samochód ponownie ruszył w podróż[2].

Wersje specjalne[edytuj | edytuj kod]

Abarth 695 Tributo Ferrari
Abarth 500 Assetto Corse
  • Abarth 500 esseesse

Jest mocniejszą wersją Abartha 500. Samochód dysponuje mocą 160 KM, dzięki czemu do 100 km/h rozpędza się w 7,4 s. Maksymalna prędkość 500 esseesse wynosi 211 km/h.

  • Abarth 695 Tributo Ferrari

695 Tributo Ferrari ma pod maską 180-konny silnik. Dzięki takiej mocy, mały Abarth rozpędza się do 225 km/h. Do "setki" samochód rozpędza się w niespełna 7 sekund.

  • Abarth 500 Assetto Corse

Abarth 500 Assetto Corse został wyprodukowany w limitowanej edycji 49 sztuk. Każdy samochód jest wyposażony w turbodoładowany silnik Fiata 1.4 mocy 200 KM, a pojazd waży tylko 930 kg.

  • Abarth 500 Abarth 595 50th Anniversary

Abarth 500 Abarth 595 50th Anniversary został wyprodukowany w limitowanej edycji 299 sztuk. Każdy samochód jest wyposażony w turbodoładowany silnik Fiata 1.4 o T-Jet mocy 180 KM[3]

  • Abarth 500 R3T Rally

Abarth 500 występuje także w wersji rajdowej R3T Rally. Samochód ma pod maską silnik 1.4 o mocy 180 KM. Abarth przedstawił tę wersję na 51. Rajdzie San Remo. Auto startuje w klasie R3T. Samochód wyposażony jest w 6-biegową sekwencyjną skrzynię biegów firmy Sadev z mechanizmem różnicowym o zwiększonym tarciu, dwu tarczowe sprzęgło firmy AP Racing, zawieszenie z możliwością indywidualnej regulacji twardości i wysokości Extreme Tech. Wewnątrz posiada on bardzo mocno rozbudowaną klatkę bezpieczeństwa, fotele kubełkowe z pasami szelkowymi 6 punktowymi, ciekłokrystaliczny wyświetlacz - Dash dający kierowcy informacje o parametrach pracy silnika i skrzyni biegów. W Polsce pierwszy egzemplarz został zaprezentowany w grudniu 2012 poprzez 44tuning Rally Team. Oficjalna prezentacja samochodu odbyła się w firmowym salonie firmy Abarth w Warszawie. Premierowy start i pierwsze kilometry rajdowe po polskich drogach Abarth 500 R3T z powodzeniem wykonał podczas Jubileuszowej 50 Barbórki Warszawskiej. Jest to egzemplarz dysponujący lepszymi parametrami. Moc silnika została poprawiona do 218 KM a moment obrotowy aż na 397 Nm. Wprowadzone zostały także zmiany homologacyjne w przeniesieniu napędu (np: piasty) oraz w osprzęcie silnika (np: intercooler). Samochód został specjalnie wyważony celem spełnienia homologacyjnej wagi w klasie R3T w wysokości 1080 kg.

Druga generacja[edytuj | edytuj kod]

Abarth 500 II
Abarth 500e
Ilustracja
Abarth 500
Producent

Abarth

Zaprezentowany

Listopad 2022

Okres produkcji

od 2023

Miejsce produkcji

Włochy Turyn

Poprzednik

Abarth 500 I

Dane techniczne
Segment

A

Typy nadwozia

4-drzwiowy hatchback
2-drzwiowe cabrio

Napęd

przedni

Liczba miejsc

4

Dane dodatkowe
Modele
bliźniacze

Fiat 500e

Abarth 500 II został zaprezentowany w listopadzie 2022 roku[4].

Po raz pierwszy w historii samochód jest w pełni elektryczny. Pierwsze egzemplarze zostaną dostarczone w czerwcu 2023 roku.

Zobacz też[edytuj | edytuj kod]

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. Abarth 595 doczekał się liftingu [online], motoryzacja.interia.pl [dostęp 2019-08-02] (pol.).
  2. Mateusz Łubiński, Jubileuszowy Abarth 695 wyruszył w podróż Europie. Ponownie [online], 9 lipca 2020 [dostęp 2020-07-20] (pol.).
  3. Abarth 500 595 50th anniversary. autocentrum.pl. [dostęp 2013-09-04]. (pol.).
  4. Mateusz Łubiński, Abarth 500e (2023) – oficjalne zdjęcia i informacje [online], 24 listopada 2022 [dostęp 2022-11-30] (pol.).

Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]